Transcendence Review: actori mari cu joc slab într-un film SF absurd

0
64

Marea problemă a oamenilor care au văzut Transcendence e că au făcut prea mult research pentru a afla în ce stadiu suntem cu dezvoltarea unei inteligenţe artificiale. Ei au citit articole ale oamenilor de ştiinţă, l-au ascultat pe Stephen Hawking vorbind şi au citit reviewurile ultra documentate ale acestui film. La final au decis că pelicula cu Johnny Depp în rol (aproape) principal nu meria atenţie mainstream. Acest lucru s-a văzut în încasările filmului şi în notele sale. Dar este oare Transcendence chiar prost? Aflaţi în rândurile următoare.

transcendence-poster1

În primul rând Transcendence e total desprins de realitate, asta e clar, iar conceptul de “upload” al conştiinţei unei persoane într-un computer a mai fost abordat timid şi în alte seriale sau filme de lung metraj. Îl avem pe Johnny Depp în avantgarda studiilor cu privire la AI şi cu marea reuşită de a urca conştiinţa unei maimuţe într-un computer. Aparent “primul lucru pe care l-a făcut maimuţa a fost să ţipe cât putea de tare, cerând să fie deconectată”, dacă ne luăm după actriţă principală a filmului, Rebecca Hall.

Ea o joacă pe Evelyn Caster, colega de muncă cu genialul om de ştiinţă Will Caster (Depp) şi soţia sa. Acţiunea se precipită atunci când Will este împuşcat cu un glonţ plin cu material radioactiv, care îi distruge sănătatea în doar câteva săptămâni. În acest timp el are creierul conectat la electrozi şi cât mai mult din personalitatea şi amintirile sale este copiat pe un mega PC. Avem şi 2 actori distribuiţi total nepotrivit aici, un Cilian Murphy total irosit şi un Paul Bettany care apare prea puţin şi e mai mereu speriat.

trans 2

O avem şi pe Kate Mara, care a fost perfectă în House of Cards, iar rolul de ecologista agresivă o prinde în Transcendence. Morgan Freeman este prea bătrân pentru a mai susţine un rol de genul, iar Johnny Depp apare mai degrabă cu vocea decat cu chipul. În fine, după ce doctorul Will moare, evident că varianta sa computerizată continua să trăiască şi ca orice AI care se respectă, începe să vrea mai multă putere. Totul începe prin conectarea la main frame, de unde Will ajunge pe tot Internetul.

Apoi îi cere lui Evelyn să îi construiască o uriaşă fermă de servere în deşert. Acolo încep studiile la diferite tehnologii futuriste, de la manipularea de ADN la nanoboţi care vindeca boli. Între timp Max Waters (Paul Bettany) este rapit de ecologiştii terorişti şi se alătura cauzei lor, convins că AI-ul Will Caster vrea să cucerească lumea. Aici lucrurile încep să o ia razna, iar Will începe să adune toate persoanele cu handicap sau probleme de sănătate şi să le vindece, cu preţul uploadului sau în aceste persoane.

trans 5

Între timp, autorităţile intră pe fir, se aliază cu ecologiştii şi încep să sape un tunel sub uriaşa fermă de servere. Trebuie să menţionez şi că acele persoane cooptate de inteligenţă artificială nu doar îşi primesc vederea sau membrele înapoi, ci se vindeca imediat ce sunt împuşcate sau chiar ucise, câtă vreme sunt în acoperirea unui semnal WiFi. De parcă asta nu era de ajuns, ei au şi o puterea supraumană. Johnny Depp primeşte şi un corp uman fabricat în laborator, iar Max Waters fabrica un virus care să distrugă definitiv acest AI.

Cumva este convinsă şi Evelyn Caster să se alăture iniţiativei, fiindu-i injectat virusul care ar urma să ajungă în AI, odată ce “femeia era uploadata” în sistem. Aici putem pune punct logicii, în cazul în care ea există în film. Înţeleg să urci conştiinţa unei persoane în PC, înţeleg să vindeci oamenii cu naniţi, dar să injectezi o femeie cu un virus de computer, pentru că apoi ea să fie uploadata cu virusul în sistem, asta e chiar prea-prea. De obicei un film presupune suspendarea logicii şi savurarea fanteziei, dar aici ce e prea mult e prea mult.

trans

În plus, nanoboţii şi acoperirea inteligenţei artificiale se răspândesc mai nou prin ploaie şi printr-un soi de mini particule ce călătoresc prin nisip. Ce am apreciat la film e ca măcar nu se termină cu clasicul happy end hollywoodian, pentru că în ciuda temerilor guvernului, acest AI rău nu era doar un sistem care se preface că doctorul Will Caster, ci era chiar el. Aparent, entitatea chiar încerca să vindece oamenii, planetă şi să facă totul mai bun, cu preţul dezumanizării.

La final pentru a opri “bestia” a fost nevoie să pice toate reţelele tehnologizate de pe glob. În fine, nu vă aşteptaţi la efecte speciale prea spectaculoase în acest film şi nici la un soundtrack demn de luat în seamă. Jocul actorilor este slab, ei oscilând între plictisiţi, terifiaţi şi vag deranjaţi de ce se întâmplă în jurul lor. Sunt 2 planuri pe care Transcendence e bun: cel al unui viitor incredibil şi teoretic şi cel al finalului negativ al filmului.

trans 4

Mi se par totuşi prea duri cei care aruncă note de 2 sau 3 către acest film, deoarece o echipă de specialişti şi-a dat silinţa să ne facă să credem că putem uploada un virus de  PC într-o femeie. Totuşi dacă i-am pune lui Stephen Hawking acest film, i-am risca sănătatea, deoarece probabil că s-ar enerva şi i-ar creşte tensiunea peste limită. Fanii serialelor SF nedocumentate, cum e Frânge, unde logica dispare total în fiecare episod vor aprecia Transcendence. Din păcate fanii cinematografiei în general nu vor aprecia lipsa de joc talentat a actorilor…

De aceea acest titlu primeşte doar nota 5.8 din 10 de la Smrtv.ro.