Chappie Review: film cu potenţial, stil vizual unic, dar un robot prea… “gangsta”

0
55

De când a realizat District 9 în 2009, lui Neill Blomkamp i-a crescut cota foarte mult, fiind unul dintre cei mai căutaţi regizori de filme SF. Astfel, în 2013 el lansa Elysium, care a dezamăgit, deşi avea o distribuţie foarte bună şi o temă socială bine acoperită: inegalitatea claselor şi tratamentul medical al săracilor. În 2015 regizorul sud-african revine cu Chappie, care se axează pe tema inteligenţei artificiale dar şi pe ideea de a fi părinte.

chappie_ver6

E greu de zis dacă includerea celor 2 membri ai formaţiei Die Antwoord în distribuţie e o mutare care le creşte lor popularitatea sau filmului, dar să zicem că îi acceptăm. Nelipsitul Sharlto Copley din filmele lui Blomkamp nu îşi arată faţă de această dată, servind doar voce a robotului Chappie. Ideea este foarte simplă: în Africa de Sud futuristă poliţiştii nu mai sunt de ajuns şi e nevoie de unităţi robotizate speciale care să facă faţă valului de crime.

Aici intră în scenă firma Tetravaal, care produce pe bandă rulantă astfel de roboţi, ce aduc foarte mult cu cei din Appleseed, dacă ştiţi acel anime. În fine, la Tetravaal lucrează Deon Wilson, inginerul care a proiectat roboţii şi care se afla în etern conflict cu Vincent Moore, un Hugh Jackman care nu poate fi definit decât drept “cocalar”.

?????????????????

Are pantaloni scurţi mereu la birou? Are! Are atitudine mereu nervoasă şi da cu pumnul în masă şi face glume proaste? Are! Are o chică pe ceafă aşa cum nici măcar rednecks nu mai poartă? Are! El se ocupă cumva de realizarea unui robot gigantic, care e total furat din Robocop şi care ar înlocui roboţii folosiţi de poliţia sud africană, dacă aceştia ar da greş.

Sigourney Weaver este irosită în rolul şefei companiei Tetravaal, deşi ea se pregăteşte de următorul Alien, care va fi tot sub bagheta acestui regizor. În fine, Chappie este unul dintre roboţii poliţiei, pe care Deon Wilson face un experiment, reuşind să îi implementeze conştiinţa. El se trezeşte astfel la viaţa fix când Ninja şi Yolandi, membrii formaţiei Die Antwoord îl răpiseră pe Deon.

chappie_main_bcf188704cb30ab16c50e5cd188b04cc.0

Scopul lor era să reseteze toţi roboţii pentru a jefui un camion cu bani. Văzând oportunitatea, ei încep să îl înveţe pe Chappie ce este viaţa, cum să se comporte şi în cele din urmă cum se efectuează un jaf. Deon are puţine interacţiuni cu creaţia sa, fiind nevoit să facă multe drumuri la Tetravaal, sabotată de Hugh Jackman între timp. Lăsat de capul său, Chappie formează o legătură cu Ninja şi Yolandi, devenind un veritabil “gangsta” sud african, cu lanţuri la gât, un tic de a-şi şterge mereu nasul şi un accent foarte enervant.

În primele minute ale existenţei sale Chappie învaţa treptat cuvinte, ce se întâmplă în jurul său şi în general ce este viaţa. În următoarea zi afla ce potenţial are, că nu trebuia să facă rău şi să jefuiască şi că… poate picta dacă doreşte. Acestea sunt concepte expuse de Deon, dar imediat contrazise de Ninja, care vrea să îl facă pe Chappie un dur, o maşină de război şi care îl abandonează într-o zonă rău famată a oraşului pe android.

chappie-die-antwoord-ninja-yolandi

El ajunge să îşi piardă un braţ şi să fie atacat cu un cocktail molotov, fiind învins de viaţă urbană. Apoi luăm contact cu noul Chappie, cel care jefuieşte maşini, aruncă cu steluţe ninja în poliţişti, e dur şi nu se fereşte de confruntări. În fundal, Chappie începe să exploreze conceptul de umanitate, existenţa şi viaţa şi începe să se teamă că va pieri, pentru că bateria sa fuzionase cu carcasa şi odată terminată energia el va muri definitiv.

Nu vreau să vă ofer spoilere, deci hai să vorbim despre efecte. Robotul Chappie este excelent realizat, dând senzaţia de personaj activ, însufleţit în acest film. Ca de obicei regizorul face abuz de slow motion şi explozii bombastice, deşi la cât de puţină acţiune e în film, nu ar trebui să vă aşteptaţi la prea multe secvenţe de genul. Trebuie mai degrabă remarcate aici decorurile, îmbrăcămintea celor de la Die Antwoord şi în general atmosfera sud africană întunecată, tribală şi în acelaşi timp high tech.

chappie33

E ca şi cum întreg filmul ar fi un mare videoclip Die Antwoord. Pe partea acustică, Hans Zimmer face o treabă bună, după excelentul soundtrack din Interstellar, iar melodiile Die Antwoord sunt discret integrate, astfel încât să nu zgârie timpanele. Din păcate cei doi membri ai formaţiei nu sunt actori prea străluciţi, Ninja putând fi acuzat că joacă prea intens, iar Yolandi fiind prea “moale”, faţă de imaginea proiectată în videoclipurile trupei.

Cea mai problema a lui Chappie o reprezintă contradicţiile: eşti un robot destul de deştept încât să uploadezi o întreagă conştiinţă de fiinţă într-un device, dar nu poţi să îţi dai seama că şi cuţitele ucid, nu doar armele de foc? Apoi, felul în care Hugh Jackman se comportă şi acţionează e total haotic şi fără sens. Chappie rămâne totuşi un film distractiv, dar dacă începi să îi cauţi nod în papură, îi vei găsi cu siguranţă hibe.

Chappie evoluează de la un robot simpatic la un gangster adolescent enervant, ceea e iar o problemă. Luat în ansamblu acest produs al cinematografiei rămâne unic pe piaţă, dar asta nu îl face o capodoperă, ci doar un film de văzut mai ales dacă eşti fan Die Antwoord. Îi acordăm nota 7.5 din 10.